امروزه تقریبا در تمامی مکان های مهم برای تامین امنیت و نظارت مستقیم بر آن محیط از دوربین های مداربسته استفاده می شود. دوربین های مداربسته در طی دهه گذشته بسیار پر استفاده شده است و علاوه بر ادارات و سازمان های مهم در منازل و ساختمان های مسکونی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

برای نصب دوربین های مداربسته نیاز به استفاده از اجزای متعددی می باشد. یکی از اجزای بسیار مهم در هر سیستم مداربسته، دستگاه ذخیره کننده یا همان دستگاه دی وی آر می باشد. این دستگاه نقش بسیار مهم و کلیدی را در سیستم دوربین مداربسته ایفا می کند و دارای مدل های متعددی می باشند که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

دستگاه دی وی آر چیست؟

شاید برای عده زیادی از کاربران این سوال وجود داشته باشد و نقش این دستگاه برای آن ها مبهم باشد. در واقع دستگاه دی وی آر یک دستگاه الکترونیکی می باشد که وظیفه پردازش و ذخیره تصاویر و اطلاعات ارسال شده توسط دوربین ها را برعهده دارد. این اطلاعات از طریق یک کابل که یک سر آن به دوربین ها متصل است و سر دیگر آن در درگاه ورودی دستگاه دی وی آر، تمامی اطلاعات و تصاویر محیط مورد نظر را به این دستگاه ارسال می کند.

تمامی اطلاعات و تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها با استفاده از کابل به دستگاه دی وی آر ارسال می شوند و پس از آن، دستگاه شروع به رمزنگاری و پردازش اطلاعات ارسالی می کند.

دستگاه های دی وی آر دارای پورت ها یا همان درگاه های متعددی در قسمت پشتی خود هستند و این قابلیت را به کاربران می دهد که بتوانند علاوه بر تصویر مکان مورد نظر، صدای آن را نیز از طریق اسپیکر ها بشوند. البته توجه داشته باشید که برای پخش صدا حتما باید در مکان مورد نظر میکروفن قرار دهید یا اینکه دوربین های مداربسته مجهز به میکروفن نیز باشند.

لذا تمامی پورت های انتقال تصویر به تلویزیون (VGA و HDMI) و همچنین پورت های دریافت و انتقال صدا در پشت آن موجود است. همچنین علاوه بر موارد فوق، پورت های متعددی از جمله پورت شبکه LAN نیز به جهت اتصال به روتر، پورت USB جهت اتصال فلش دیسک ها، پورت موس و کیبورد نیز موجود است.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\81Zlg6S9V2L._AC_SL1500_.jpg

دستگاه دی وی آر

کاربرد های دستگاه دی وی آر چیست؟

دستگاه دی وی آر جزء مهمی از سیستم های دوربین مداربسته به شمار می رود و عدم وجود آن در سیستم های مداربسته سبب ناقص شدن عملکرد دوربین ها می شود. یعنی با وجود اینکه دوربین ها تصاویر مکان مورد نظر را ضبط می کنند، تصاویر در دستگاه دی وی آر ذخیره نمی شوند و امکان مشاهده آن ها در زمان های بعد وجود ندارد.

  • مهم ترین کاربرد دستگاه دی وی آر ذخیره اطلاعات و تصاویر در خود می باشد. در داخل هر دستگاه یک هارد دیسک با ظرفیت ذخیره سازی بالا قرار دارد که تمامی اطلاعات و تصاویر در داخل آن ذخیره می شوند. لذا پس از اینکه فیلم های مکان مورد نظر در داخل دستگاه ذخیره می شوند، کاربر می توان هر زمان که بخواهد فیلم های ضبط شده چند روز قبل را نیز مشاهده کند.
  • از دیگر قابلیت ها و کاربرد های دستگاه دی وی آر می توان به نمایش یکپارچه تصاویر دوربین ها اشاره کرد. اگر از چندین دوربین مداربسته استفاده کنید، می توانید تمامی تصاویر دوربین ها را به طور یکپارچه و همزمان در داخل تلویزیون مشاهد کنید.
  • دستگاه دی وی آر دارای تنظیمات مختلف از جمله تنظیم نور و رنگ و زمان بندی است. با استفاده از این تنظیمات، کاربر می تواند فیلم های دوربین مداربسته خود را با شکل دلخواه خود در داخل دستگاه ذخیره سازی کند.
  • دستگاه های دی وی آر دارای پورت شبکه LAN هستند و وجود این درگاه به شما اجازه می دهد که تصاویر دوربین های خود را از طریق شبکه اینترنت انتقال دهید. به این ترتیب اگر در محل دیگر بودید و به دستگاه دسترسی نداشتید می توانید از طریق اینترنت، تصاویر ضبط شده را مشاهده نمایید.
  • برخی از دوربین های مداربسته دارای ویژگی هایی از جمله چرخش و تغییر زاویه و تغییر زوم لنز هستند. راه دسترسی به چنین تنظیماتی از طریق دستگاه دی وی آر می باشد. لذا کاربر می تواند از طریق دستگاه، زاویه دوربین ها تغییر داده یا بر روی تصاویر زوم کند.
C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\C20X-81-8L_Front_Facing_HERO.jpg

دستگاه دی وی آر

مزیت های استفاده از دستگاه دی وی آر

همانند بسیار از ابزار ها، این دستگاه نیز دارای مزیت ها و معایبی می باشد که قطعا آگاهی یافتن از این تفاوت ها می تواند کمک شایانی در خرید و استفاده از دستگاه های دی وی آر کند.

یکی از بهترین مزیت های این دستگاه به خصوص برای افرادی که برای خرید سیستم مداربسته دارای بودجه کم هستند، هزینه پایین دستگاه های دی وی آر می باشد.

دیگر مزیت این دستگاه ها این است که به دلیل استفاده از کابل برای انتقال تصاویر، هیچ نگرانی برای قطع و وصل شدن یا ضعیف شدن سیگنال دوربین ها وجود ندارد و تصاویر به طور پیوسته در دستگاه ذخیره می شوند.

استفاده از این دستگاه ها بسیار ساده است و هر کاربری می تواند از آن استفاده کند. لذا این مورد نیز از جمله مزیت های خوب دستگاه به شمار میرود.

معایب استفاده از دستگاه دی وی آر

یکی از بزرگترین معایب استفاده از این دستگاه ها، استفاده از کابل می باشد. برای انتقال تصاویر از دوربین به دستگاه نیاز به کابل می باشد. از طرفی باید از همه دوربین ها یک کابل به سمت دستگاه قرار داده شود به همین جهت درصورت استفاده از تعداد زیادی دوربین، میزان کابل کشی ها بالا می رود.

دیگر نقص این دستگاه ها در ارائه کیفیت پایین در ضبط تصاویر می باشد. با وجود اینکه امروزه کیفیت دوربین ها و کابل های انتقال دهنده بالا رفته است اما استفاده از دستگاه های دی وی آر کیفیت نمایش تصاویر را پایین می آورد.

مشکل دیگری که باید در زمان نصب دوربین های مداربسته به آن توجه داشت، کاهش دادن فاصله دستگاه دی وی آر از دوربین ها می باشد. در صورتی که فاصله کابل کشی زیاد باشد، ممکن است سبب کاهش کیفیت سیگنال ها و همچنین ایجاد نویز در انتقال تصاویر شود. همین عامل می تواند باعث کاهش کیفیت نمایش و ذخیره تصاویر شود.