امروزه مدل های بسیار متنوعی از دوربین های مداربسته در بازار موجود است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی بوده و در برخی از ویژگی های خود نسبت به نسل های قبلی دارای برتری هستند. قابلیت دید در شب دوربین مداربسته، یکی از محبوب ترین قابلیت هایی است که امروزه مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است.

طبیعتا حفظ امنیت و نظارت بر مکان مورد نظر در هنگام شب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا بیشتر سرقت ها در زمان شب و یا تاریکی اتفاق می افتد و در این زمان نیز به دلیل کاهش قدرت دید انسان، امکان مشاهده سارقان سخت می شود. لذا قابلیت دید در شب دوربین مداربسته این امکان را میدهد که تمامی جزئیات مکان مورد نظر با استفاده از تکنولوژی مادون قرمز به خوبی مشاهده شود.

قابلیت دید در شب دوربین مداربسته چیست؟

به طور کلی برای اینکه دوربین های مداربسته عادی بتوانند تصاویر و فیلم های محیط مورد نظر را در شب به طور واضح ضبط کنند نیاز به نور و روشنایی در محل مورد نظر می باشد. زیرا در غیر این صورت دوربین های مداربسته تصاویر و فیلم هایی تاریک و غیر قابل استفاده را ضبط می نمایند. به همین جهت برای اینکه کارایی آن ها مختل نشود باید از روشنایی لامپ استفاده کرد.

در واقع دوربین های مداربسته عادی برای اینکه کیفیت و روشنایی تصاویر خود را حفظ کنند نیاز به نور مرئی دارند. اما امروزه برخی از دوربین ها دارای قابلیت دید در شب هستند و با استفاده از نور نامرئی یا همان مادون قرمز می توانند بدون نیاز به روشنایی در محیط، تصاویر روشن و واضحی از محیط مورد نظر را ضبط کنند.

همچنین نکته لازم به ذکر در رابطه با این مدل از دوربین های مداربسته این است که، نور مادون قرمز این دوربین ها توسط چشم عادی انسان ها مشاهده نمی شود و هیچکس توانایی دیدن آن را ندارد.

مدل های مختلف دوربین با قابلیت دید در شب

مدل های متعددی از دوربین های مداربسته دید در شب در بازار وجود دارد اما به طور کلی این نوع از دوربین ها به ۳ دسته کلی تقسیم می شوند که در قسمت زیر به طور کامل شرح داده شده است.

  1. دوربین های دیدی در شب با برد کوتاه

این مدل ها همانطور که از نامشان مشخص است دارای برد کوتاهی هستند و نمی توانند نور مادون قرمز را تا مسافت زیاد پخش کنند. همچنین این مدل ها نسبت به سایر مدل های دیگر دارای قیمت بسیار پایینی بوده و مقرون به صرفه تر می باشند.

دوربین های دید در شب با برد کوتاه دارای کیفیت ضبط تصاویر پایینی بوده و نمی توان انتظار ضبط جزئیات با کیفیت بالا داشت.

این مدل از دوربین ها معمولا برای کاربرانی توصیه می شود که انتظارات زیادی از قابلیت دید در شب دوربین مداربسته نداشته و مکان مورد نظر آن ها مساحت کوچکی دارد.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\180-Degree-Security-Camera.jpg

قابلیت دید در شب دوربین مداربسته

  1. دوربین های دید در شب میان برد

این نوع از دوربین ها نیز نسبت به مدل های قبلی کمی پیشرفته تر و دارای قابلیت های بیشتری هستند. این مدل از دوربین ها دارای قابلیت دید در شب قابل قبولی هستند و کیفیت ضبط تصاویر در آن ها وضعیت خوبی را دارد و می توان تا حدودی جزئیات تصاویر را به خوبی مشاهده کرد.

  1. دوربین های دید در شب سطح بالا

این مدل از دوربین ها دارای کیفیت ضبط تصاویر بسیار قوی هستند و می توانند در کمترین میزان روشنایی، با استفاده از نور مادون قرمز خود، تصاویر با کیفیتی از محل مورد نظر ضبط کنند که جزئیات بیشتری از آن وجود داشته باشد. همچنین دوام و ماندگاری این مدل از دوربین ها بسیار بیشتر است و می توانند برای سال های طولانی بدون کاهش کیفیت کار کنند.

البته لازم به ذکر است که قیمت و هزینه های این مدل از دوربین های دید در شب بالا است و معمولا کاربرانی از آن استفاده می کنند که نیاز به تامین امنیت و نظارت دقیق بر مکان های خاص و مهم را دارند.

نکات افزایش دید در شب دوربین مداربسته

افرادی که نیاز به مشاهده دقیق و ضبط تصاویر با کیفیت بالا در شب را دارند می توانند با انجام راهکار ها و نکات زیر، کیفیت ضبط تصاویر دوربین های خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

  • در برخی از مواقع ممکن است کاربر در محیط مورد نظر خود یک چراغ یا نور افکن برای دید بهتر قرار دهد. نکته ای که باید به آن توجه کند این است که به هیچ وجه نباید نور چراغ را به طور مستقیم به سمت دوربین بتاباند زیرا این عامل سبب کاهش دید دوربین مداربسته شده و تصاویر تار می شود.
  • اگر می خواهید کیفیت دید در شب دوربین مداربسته افزایش یابد می توانید از نور مادون قرمز اضافی استفاده نمایید. برای این کار می توانید یک منبع نور مادون قرمز در محیط مورد نظر خود نصب کنید تا کیفیت و روشنایی محل مورد نظر بالا رود.
C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\03dccd402a3c8f3bcfe3e05e9b833d2e8c23a733_original.jpeg

دوربین مداربسته دید در شب

  • مورد دیگر برای افزایش قابلیت دید در شب دوربین مدار بسته، تمیز کردن شیشه لنز دوربین می باشد. سعی کنید از هر چند گاهی شیشه دوربین را تمیز کنید. زیرا علاوه بر گرد و غبار، حشراتی مانند عنکبوت به دلیل علاقه به نور مادون قرمز، در مقابل آن لانه می کند.
  • نکته آخر برای افزایش کیفیت دید در شب دوربین مداربسته این است که به هیچ وجه دوربین را در مقابل شیشه نصب نکنید زیرا شیشه سبب بازتاب شدن نور مادون قرمز می شود و به همین خاطر تصاویر کیفیت چندانی را نخواهند داشت.

مزیت های استفاده از دوربین مداربسته دید در شب

استفاده از قابلیت دید در شب دوربین مداربسته دارای مزیت های متعددی است که بخشی از آن در توضیحات فوق ذکر شد.

مزیت اصلی و مهم این مدل از دوربین ها این است که قادر هستند در تاریک ترین مکان ها نیز تصاویر روشن و با کیفیتی ضبط کنند.

مورد دیگر این که این مدل دوربین ها انرژی چندانی مصرف نمی کنند لذا نیاز به جریان برق زیادی برای فعال نگه داشتن آن ها نیست.

همچنین قیمت این مدل از دوربین بالا نیست و بسته به مدل های آن، اغلب دارای قیمت های متوسطی هستند و برای خرید آن ها نیاز به بودجه بالا نیست.