برای نصب دوربین های مداربسته نیاز به ابزار ها و دستگاه های متعددی برای راه اندازی آن ها می باشد. یکی از دستگاه هایی که نقش به سزایی در تکمیل شدن سیستم مداربسته دارد، دستگاه ان وی آر می باشد. این دستگاه ها دارای مدل های متنوعی بوده و دارای کاربرد و مزیت های متعددی می باشند که در ادامه مطلب زیر به آن ها پرداخته خواهد شد.

دستگاه ان وی آر چیست؟ و چه تفاوتی با دستگاه دی وی آر دارد؟

همان طور که میدانید سیستم مداربسته دارای اجزای متعددی است یکی از اجزای اصلی آن دستگاه ذخیره کننده یا همان دستگاه ان وی آر نام دارد. به طور کلی دو نوع دستگاه ذخیره کننده به نام های دی وی آر و ان وی آر داریم که برای ذخیره تصاویر و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین های مداربسته بکار می روند.

تفاوت های متعددی بین دستگاه های ذخیره کننده دی وی آر و ان وی آر وجود دارد. یکی از تفاوت های اصلی آن ها این است که از دستگاه دی وی آر برای ذخیره تصاویر دوربین های آنالوگ و کابلی استفاده می شود در حالی که دستگاه ان وی آر نیاز به کابل ندارد و از طریق شبکه بی سیم تمامی تصاویر و اطلاعات را ذخیره می کند.

همچنین تفاوت های متعددی بین دستگاه های فوق وجود دارد. در حالت کلی دستگاه های ان وی آر نسبت به دستگاه دی وی آر از امکانات و قابلیت های پیشرفته تری برخوردار است و کیفیت و کارایی بالاتری دارد. به عنوان مثال این دستگاه ها دارای قابلیت های پیشرفته ای همچون تشخیص چهره، تشخیص پلاک و سایر موارد دیگر هستند.

کاربرد ها و قابلیت های دستگاه ان وی آر

دستگاه ان وی آر دارای قابلیت ها و ویژگی های بسیار زیادی می باشد که قطعا آگاهی یافتن از آن ها می تواند کمک بسیاری به کاربران در جهت استفاده بهینه از آن کند.

یکی از قابلیت های بسیار خوب این دستگاه ذخیره سازی اطلاعات و فیلم های ضبط شده توسط دوربین های مداربسته می باشد. در واقع وظیفه اصلی این دستگاه ها نیز همین است. در داخل دستگاه های ان وی آر، هارد دیسک هایی به ظرفیت ذخیره سازی بالا قرار داده شده است که می تواند اطلاعات و فیلم ها را در داخل خود ذخیره کند. به این ترتیب کاربر می تواند در صورت نیاز فیلم های ضبط شده ی چندین روز قبل را مشاهده کند.

همچنین این دستگاه دارای قابلیت نمایش تصاویر دوربین ها هستند و تصاویر دوربین ها را به مانیتور ارسال می کند. در صورتی که کاربر بخواهد فیلم های دوربین را مشاهده کند، می توان از طریق این دستگاه، تصاویر را از طریق مانیتور مشاهده کند.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\718Zsb65KWL._AC_SL1500_.jpg

دستگاه ان وی آر

از دیگر کارایی های این دستگاه می توان به تنظیمات آن اشاره کرد. دستگاه ان وی آر این قابلیت را دارد که فیلم های ضبط شده توسط دوربین را با فرمت یا تنظیمات خاصی مانند رنگ، روشنایی، زاویه مناسب فیلم برداری، زوم و غیره ذخیره کند.

در داخل دستگاه های ان وی آر پردازشگر هایی وجود دارد که موجب هوشمند شدن آن می شود. به همین دلیل این دستگاه ها دارای ویژگی های پیشرفته مانند تشخیص پلاک یا تشخیص چهره و همچنین شمارش تعداد آدم ها هستند و می توانند تصاویر دریافتی از دوربین ها را مورد پردازش قرار دهند.

ویژگی های دستگاه ان وی آر

دستگاه های ان وی آر دارای ویژگی های متعددی هستند که قبل از خرید آن ها بهتر است با آن ها آشنا شوید.

  • یکی از ویژگی ها این دستگاه ها تعداد کانال های آن می باشد. در واقع تعداد کانال رابطه مستقیمی با تعداد دوربین هایی است که می تواند پشتیبانی کند. کاربر می تواند با توجه به تعداد دوربین مورد نیاز خود، تعداد کانال ها را تخمین بزند. تعداد کانال دستگاه ان وی آر از ۴ الی ۲۵۶ در بازار وجود دارد.
  • ویژگی بعدی رزولوشن قابل پشتیبانی آن است. دوربین ها بسته به مدل آن ها دارای رزولوشن های معینی هستند. لذا باید با توجه به آن ها، دستگاه ان وی آر مناسب بخریم.
  • ویژگی بعدی کیفیت ذخیره سازی فیلم ها می باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که کانال های مختلف دستگاه دارای کیفیت ذخیره سازی متفاوتی هستند. به عنوان مثال ممکن است در یک دستگاه ۱۶ کاناله، ۶ کانال با کیفیت ۸ مگاپیکسل، ۵ کانال ۴ مگاپیکسل و ۵ کانال نیز با کیفیت ۲ مگاپیکسل وجود داشته باشند.
  • ویژگی مهم بعدی درگاه های خروجی دستگاه است. معمولا اغلب دستگاه ها دارای خروجی های HDMI و VGA و همچنین شبکه LAN هستند که از طریق آن ها می توان فیلم ها و اطلاعات را به مانیتور انتقال داد.
  • ویژگی مهم دیگر پهنای باند دستگاه می باشد. سعی کنید در هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که پهنای باند بالایی داشته باشد زیرا هر چقدر که میزان پهنای باند بالاتر باشد، دستگاه ان وی آر اطلاعات بیشتری را می تواند از طریق ورودی دریافت و به خروجی تبدیل کند. لذا به این ترتیب کیفیت نمایش تصاویر بالا خواهد رفت.
C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\6423301_sd.jpg

دستگاه ان وی آر

مزیت های استفاده از دستگاه ان وی آر در سیستم دوربین مداربسته

یکی از مزیت های بسیار خوب دستگاه ان وی آر این است که نسبت به دستگاه دی وی آر، دارای کیفیت ضبط و نمایش خوبی را دارد. لذا تصاویر ضبط شده توسط آن، جزئیات بیشتری را به نمایش می گذارد.

از دیگر مزیت های خوب این دستگاه می توان به عدم نیاز به کابل کشی اشاره کرد. دستگاه ان وی آر تحت شبکه بی سیم کار می کند و هیچ نیازی به کابل کشی بین دوربین و دستگاه نیست. کابل کشی های متعددی از سمت دوربین ها زیبایی چندانی ندارد و علاوه بر آن در صورتی که طول کابل زیاد باشد موجب ایجاد نویز می شود.

مزیت دیگر آن راه اندازی آسان دستگاه می باشد. این دستگاه کارایی و راه اندازی بسیار ساده داشته و هر فردی می تواند بدون مشکل از آن استفاده نماید.

همچنین برخلاف دستگاه های دی وی آر که باید نزدیک به دوربین ها نصب شوند. دستگاه ان وی آر از این قاعده استثنا است و میت وانید در هر مکانی نصب کنید.

این دستگاه های دارای پورت شبکه LAN می باشند و به وسیله آن می توانید فیلم های دوربین را در شبکه اینترنت به اشتراک بگذارید و در زمان هایی که به دستگاه دسترسی ندارید از طریق اینترنت تصاویر و فیلم های ضبط شده دوربین ها را مشاهده کنید.