امروزه نظارت و کنترل محیط های مهم جزء بسیار مهمی از موضوع کنترل امنیت می باشد و تقریبا در هر مکان مهمی شاهد نظارت و کنترل با دوربین های مداربسته هستیم. استفاده از دوربین های مداربسته به خصوص در دهه های گذشته بسیار پر استفاده شده است و علاوه بر مکان های مهم مانند ادارات و سازمان ها، در مکان های مسکونی نیز استفاده می شود.

با پیشرفت تکنولوژی و دانش روز دنیا در زمینه دوربین های مداربسته، شاهد نوآوری ها و ابداع مدل های بسیار متنوعی از دوربین های مداربسته شدیم. هر ساله مدل های پیشرفته تر و به روزی وارد بازار می شوند که قابلیت های بهتر و بیشتری نسبت به مدل های قدیمی خود دارند و تامین امنیت برای کاربران را افزایش می دهند.

در دهه های گذشته برای نظارت و کنترل تردد ها در محیط های خاص از دوربین های مداربسته آنالوگ استفاده میشد. این دوربین ها دارای کیفیت ضبط و انتقال تصویر بسیار ضعیفی بودند. اما به مرور زمان، مدل های مختلفی از دوربین ها از جمله دوربین مداربسته تحت شبکه وارد بازار شد که در بسیاری از قابلیت ها از جمله سیستم رمزنگاری، کیفیت تصاویر گرفته شده و انتقال آن ها پیشرفت به سزایی داشته است.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\domestic-cctv-1024x887.jpg

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

دوربین مداربسته تحت شبکه یکی از انواع مدل های سیستم مداربسته به شمار میرود که تفاوت های متعددی با دیگر مدل ها دارد. به عنوان مثال در دوربین مداربسته تحت شبکه برای انتقال تصاویر ضبط شده از محیط مورد نظر نیازی به استفاده از کابل نمی باشد و تمامی اطلاعات و تصاویر از طریق پروتکل های شبکه ای انتقال داده می شوند.

نکته مهم در رابطه با دوربین مداربسته تحت شبکه این است که این نوع از دوربین ها دارای پردازشگر هایی در داخل خود هستند که می تواند تصاویر و اطلاعات ضبط شده از محیط مورد نظر را پردازش کرده و آن ها را انتقال دهد.

امروزه مدل های متنوعی از دوربین مداربسته تحت شبکه در بازار وجود دارد که معمولا کیفیت تصاویر آن ها از ۱ تا ۳۲ مگاپیکسل است. این مدل از دوربین های مداربسته تحت پروتکل های شبکه اختصاصی فعالیت می کنند.

همچنین دوربین مداربسته تحت شبکه دارای دو دسته مختلف می باشد. برخی از آن ها برای ثبت و ذخیره سازی فیلم های گرفته شده از مکان مورد نظر نیاز به یک دستگاه ذخیره ساز مانند NVR هستند و تمامی تصاویر و اطلاعات در داخل آن ذخیره سازی می شوند. اما برخی دیگر از آن ها نیاز به این دستگاه نداشته و تمامی اطلاعات و تصاویر را در یک رم که داخل دوربین قرار دارد، ذخیره سازی می کنند.

امروزه با توجه به افزایش یافتن سرعت اینترنت جهانی، استفاده از این مدل دوربین های مداربسته بسیار رواج پیدا کرده است. زیرا در گذشته سرعت پایین اینترنت سبب کند شدن سیستم تحت شبکه دوربین ها میشد و اغلب فیلم ها تاخیر چندین ثانیه ای داشتند که خوشبختانه امروز دیگر از این مشکلات خبری نیست.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\Security-CCTV.jpg

دوربین مداربسته تحت شبکه

تجهیزات مورد استفاده در دوربین مداربسته تحت شبکه

اجزای متعددی در سیستم دوربین مداربسته وجود دارد که هر کدام از آن ها وظیفه بخصوصی را بر عهده دارند. یکی از اجزای مهم شبکه مداربسته، دستگاه ذخیره ساز یا همان NVR است. این دستگاه تمامی تصاویر و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین ها را در خود ذخیره می کند و همچنین این امکان را فراهم می کند که بتوان تصاویر دوربین را در مانیتور مشاهده کرد.

جزء دیگر این سیستم، دوربین های تصویر برداری می باشد. این دوربین ها وظیفه تصویر برداری از مکان تعیین شده را دارند و به صورت ۲۴ ساعت در شبانه روز فعال هستند و تمامی اطلاعات را به دستگاه NVR ارسال می کنند. همچنین برخی از دوربین ها دارای قابلیت های پیشرفته مانند تشخیص چهره، تشخیص حرکت، تشخیص پلاک خودرو و یا غیر هستند.

هارد دیسک قسمتی از اجزای داخلی دستگاه NVR به شمار میرود که تمامی اطلاعات در آن قرار میگیرد. هارد دیسک های متعددی در بازار وجود دارد که اصلی ترین تفاوت آن ها در ظرفیت ذخیره سازی می باشد. عمدتا هارد به کار رفته برای سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه دارای ظرفیت بالا و همچنین قدرت زیادی می باشد زیرا همواره فعال بوده و تمامی فیلم ها را ذخیره می کند.

قطعه مهم دیگر در شبکه دوربین های مداربسته، سوئیچ می باشد. این قطعه در تمامی شبکه هایی که بیشتر از دو دوربین استفاده می شود وجود دارد و وظیفه انشعاب دوربین ها را برعهده دارد.

کابل برق نیز از اجزای مهمی به شمار میرود. این کابل، نیروی الکتریکی مورد نیاز دوربین های مداربسته را تامین می کند تا دوربین ها بتوانند در هر ساعت از شبانه روز فعال باشند.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\modern-cctv-camera-with-double-exposure-of-circuit-interface2C-network-and-lines-of-code-concept-of-scaled.jpg

دوربین مداربسته تحت شبکه

مزیت ها و معایب استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه

مهم ترین مزیت استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه این است که این دوربین ها با استفاده از شبکه وای فای و موبایلی می توانند تمامی تصاویر را به دستگاه ذخیره ساز انتقال دهند.

مزیت بسیار خوب دیگر دوربین مداربسته تحت شبکه این است که برای انتقال تصاویر و اطلاعات به دستگاه NVR نیاز به استفاده از کابل شبکه نیست و تمامی آن ها از طریق اینترنت ارسال می شوند.

همجنین از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که، این نوع از دوربین های مداربسته دارای سیستم های هوشمند هستند و بسته به نوع دوربین های خریداری شده می تواند قابلیت تشخیص چهره و یا تشخیص پلاک خودرو و سایر موارد دیگر را داشته باشند.

پروتکل رمزنگاری شبکه این سیستم از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نمی توان به اطلاعات دوربین ها به سادگی دسترسی داشت. لذا امنیت بالای شبکه نیز از دیگر مزیت های دوربین مداربسته تحت شبکه می باشد.

اما در کنار مزیت های خوب این دوربین ها، معایبی نیز وجود دارند که خریداران باید از آن ها نیز اطلاع داشته باشند.

یکی از معایب آن هزینه بالای دوربین های تحت شبکه می باشد. لذا برای افرادی که بودجه محدودی دارند ممکن است از عهده هزینه های آن بر نیایند.

با وجود این که امنیت شبکه دوربین ها بسیار بالا است اما باید توجه داشته باشید که هیچگاه امنیت صد درصد وجو ندارد و ممکن است برخی از هکر ها به آن دسترسی پیدا کند. البته لازم به ذکر است که انجام چنین کاری بسیار دشوار است و تنها از عهده هکرهای سطح بالا بر می آید.