امروزه ایجاد امنیت جزء مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهد و همه افراد دوست دارند به لحاظ امنیتی وضعیت خوبی را داشته باشند. به همین جهت طی دهه های اخیر ابزار های کنترل و نظارت متنوعی تولید شده اند. یکی از ابزار های بسیار مهمی که تقریبا همه افراد با آن آشنا هستند دوربین مداربسته می باشد.

مدل های بسیار متعددی از دوربین های مداربسته تولید شده است که از جمله محبوب ترین آن ها می توان به دوربین مداربسته بی سیم اشاره کرد. امروزه استفاده از دوربین مداربسته بی سیم بسیار رواج پیدا کرده و در بسیاری از کارخانه ها، ادارات، فروشگاه ها و منازل مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مداربسته بی سیم چیست؟

دوربین مداربسته بی سیم یکی از مدل های متعدد سیستم مداربسته به شمار میرود و همانطور که از اسمش مشخص است، برای نصب و راه اندازی آن از هیچ سیم و یا کابلی استفاده نمی شود و تمامی ارتباطات بین دوربین ها و گیرنده به صورت بی سیم و با استفاده از امواج رادیویی می باشد.

دوربین مداربسته بی سیم می تواند تمامی تصاویر و همچنین صداهایی که در محیط مورد نظر وجود دارد را از طریق سیگنال های رادیویی به گیرنده خود ارسال کند. وجود چنین سیستمی برای ارسال تصاویر و صدا های محیط دارای مزیت های بسیار بهتری نسبت به دوربین های با سیم می باشد و به همین جهت نیز اغلب افراد به سراغ این مدل از دوربین ها می روند.

نکته لازم به ذکر در رابطه با دوربین مداربسته بی سیم این است که این مدل از دوربین ها دارای دو دسته مختلف می باشد. دسته اول دوربین های بی سیم آنالوگ و دسته دوم دوربین های بی سیم دیجیتال می باشد که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند.

دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

برخی از مدل های دوربین بی سیم از نوع آنالوگ می باشند. این دسته از دوربین ها، تمامی تصاویر و صداهای محیط را از طریق سیگنال های رادیویی به گیرنده خود می فرستند. به طور کلی این دسته از دوربین های مداربسته بی سیم، امواج و سیگنال های خود را تا شعاع ۱۰۰ متر در محیط های باز ارسال می کنند. البته نکته لازم به ذکر این است که وجود دیوار و ساختمان در بین دوربین و گیرنده موجب کاهش قدرت سیگنال شده و به همین جهت نیز شعاع پخش آن کاهش می یابد. لذا اگر در مناطق مسکونی یا شلوغ می خواهید از این مدل از دوربین ها استفاده کنید باید حتما فاصله گیرنده خود با دوربین ها را در کمترین فاصله ممکن نگه دارید.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\8147Fo8JcZL._AC_SL1500_.jpg

دوربین مداربسته بی سیم

مزیت های دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

  • از جمله مزیت های بسیار خوب سیستم آنالوگ این است که می توان چندین گیرنده برای آن در محیط مورد نظر قرار داد. زیرا سیگنال های ارسال شده توسط این دوربین ها توسط هر نوع گیرنده دریافت می شود و به این ترتیب شخص می تواند با استفاده از آن به تصاویر و اطلاعات دوربین ها دسترسی پیدا کند.
  • مزیت خوب دیگر این مدل از دوربین مداربسته بی سیم این است که به لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه می باشد و به همین جهت برای افرادی که به لحاظ اقتصادی دارای بودجه کمتری هستند، بسیار مناسب است.

معایب استفاده از دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

  • یکی از نقص های این مدل از دوربین ها این است که سیگنال های ارسال شده توسط آن در صورت وجود سایر امواج مانند تلفن های بی سیم یا روتر ها ممکن است مختل شوند. لذا به همین جهت نمی توان در محیط های شلوغ که امواج رادیویی بسیار زیادی وجود دارد از آن ها استفاده کرد.
  • یکی دیگر از معایب این مدل از دوربین های بی سیم این است که نمی توان قدرت سیگنال های ارسالی آن را چک کرد. یعنی هیچ معیار جهت سنجش قدرت آن وجود ندارد.
  • به دلیل این که فرکانس های تولید شده توسط دوربین کاملا ثابت است، به همین جهت ممکن است برخی افراد بتوانند این فرکانس ها را ردیابی کرده و به دوربین ها دسترسی پیدا کنند.
  • همچنین مشکل دیگر دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ این است که ارسال سیگنال کاملا یک طرفه می باشد و نمی توان با استفاده از گیرنده به تنظیمات دوربین دسترسی داشت/

دوربین مداربسته بی سیم دیجیتال

این مدل از دوربین ها نیز شباهت زیادی به مدل قبلی دارند اما در برخی از جزئیات تفاوت هایی ایجاد شده است که موجب برتری دوربین مداربسته دیجیتال شده است. اصلی ترین تفاوت ایجاد شده در مدل های دیجیتالی این است که این دوربین ها سیگنال های خود را در پهنای باند بالایی ارسال می کنند. همچنین سیگنال های تولید شده کاملا رمزنگاری می شوند و دسترسی به آن توسط افراد دیگر دشوار است.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\Hf8215eddefe5473a9bcc07ea3210b3fdf.jpg

دوربین مداربسته بی سیم

مزیت های دوربین مداربسته بی سیم دیجیتالی

  • اگر از گیرنده های معمولی در سیستم مداربسته خود استفاده کنید می توانید تا شعاع ۱۵۰ متر سیگنال های دوربین را دریافت نمایید. اما اگر از گیرنده های رادیویی استفاده شود، شعاع آن به چندین کیلومتر افزایش می یابد.
  • دومین مزیت بسیار خوب دوربین های بی سیم دیجیتالی، کیفیت تصویربرداری آن ها می باشد. تمامی فیلم ها و صداهای ضبط شده از محیط با کیفیت و رزولوشن بالایی به گیرنده ارسال می شود.
  • در این سیستم می توان ارتباط دو طرفه بین گیرنده و دوربین های دیجیتالی ایجاد کرد. لذا در صورت نیاز کاربر می تواند از طریق گیرنده خود دستوراتی مانند فعال و غیر فعال کردن دوربین ها، فعال کردن قابلیت های پیشرفته مانند دید در شب و سایر موارد دیگر را به دوربین انتقال دهد.

به طور کلی دوربین مداربسته بی سیم را می توان در مکان های مختلفی استفاده کرد اما اغلب توصیه می شود که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در معرض شلوغی های زیاد نیستند و به دلیل نزدیک بودن فاصله دوربین با گیرنده ها، دوربین ها به راحتی سیگنال های خود را به گیرنده انتقال می دهند.

همچنین به دلیل این که این مدل از دوربین های مداربسته نیاز به کابل ندارند، لذا نصب آن ها در منازل و ساختمان های مسکونی زیبا و تمیز تر می شود. علاوه بر آن نیاز به خرید هارد دیسک گران قیمت نمی باشد و به همین جهت هزینه های کلی خرید و نصب آن برای افراد به صرفه می باشد.