امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی و دانش بسیار بالا رفته و هر ساله شاهد تغییرات و نوآوری های بزرگی در این عرصه هستیم. صنعت دوربین های مداربسته نیز طی سالیان اخیر با نوآوری های بسیار زیادی مواجه شده است. یکی از نوآوری های محبوب در این صنعت دوربین لامپی می باشد که پس از ورود آن بازار با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.

در طی سال های اخیر متاسفانه سارقان، دوربین های مدار بسته را نیز به سرقت می برند و با فروش آن ها در بازار سیاه سود خوبی بدست می آورند. آن ها با با پوشاندن چهره های خود مانع شناسایی می شوند. لذا به همین جهت برخی افراد برای کنترل و نظارت بر مکان ها از دوربین لامپی استفاده می کند. اما شاید افراد زیادی با با این دوربین آشنایی نداشته باشند، لذا به همین جهت در طی توضیحات زیر، اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص داده شده است.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\KERUI-LED-Light-960P-Wireless-Panoramic-Home-Security-WiFi-CCTV-Fisheye-Bulb-Lamp-IP-Camera-360.jpg

دوربین لامپی

دوربین لامپی چیست؟

دوربین لامپی یکی از انواع مدل های دوربین مداربسته می باشد که در سال های اخیر روانه بازار شده است. ظاهر این نوع دوربین ها همانطور که از اسم آن پیدا است، همانند لامپ های برقی بوده و تنها تفاوت ظاهری آن این است که در وسط حباب آن، یک دوربین جاسازی شده است. معمولا اکثر افراد در هنگام مشاهده دوربین لامپی متوجه تفاوت آن با لامپ عادی نمی شوند و به همین جهت بسیار نامحسوس است.

دوربین لامپی دارای قابلیت تصویر برداری پانوراما می باشد. این قابلیت سبب افزایش و گسترش وسعت دید دوربین می شود. به خاطر وجود چنین قابلیتی در آن، این نوع از دوربین های مداربسته می توانند وسعت دید ۳۶۰ درجه داشته باشند و میدان دید خوبی را برای کاربران ایجاد کنند.

قابلیت ها و ویژگی های دوربین لامپی

دوربین لامپی از جمله دوربین های روز دنیا محسوب شده و دارای قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی می باشد که قطعا آگاهی یافتن از آن ها به خصوص برای خریداران می تواند کمک شایانی در انتخاب آن ها کند.

  • یکی از قابلیت ها بزرگ این نوع از دوربین های مداربسته این است که تصویر برداری از محل مورد نظر کاملا نامحسوس انجام می شود. لذا افراد حاضر در آن محیط متوجه وجود آن نخواهند شد.
  • دیگر قابلیت بسیار خوب دوربین لامپی این است که می توان با استفاده از اینترنت، تصویر محل مورد نظر را به صورت زنده مشاهده کرد. این دوربین ها دارای ویژگی p2p می باشند، یعنی مجهز به وای فای بوده و تصاویر را از طریق آن برای کاربر ارسال می کند.
C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\068b0f37b3d0757ac1b619b44a19a0306d9adffd_1024_1024.jpeg

دوربین لامپی

  • از دیگر قابلیت هایی که می توان به آن اشاره کرد، قابلیت کنترل از راه دور است. دوربین لامپی این امکان را به کاربر می دهد که از طریق نرم افزار مخصوص خود، دوربین را فعال یا غیر فعال کند.
  • دوربین همانند لامپ های عادی نیز قابلیت روشنایی داشته و می توان آن را روشن کرد.
  • دوربین لامپی مجهز به سنسور تشخیص حرکت می باشد. این قابلیت باعث می شود که حجم فیلم ضبط شده توسط دوربین کاهش یافته و فضای ذخیره سازی زیادی را اشغال نکند.
  • از دیگر ویژگی های مهم دوربین لامپی می توان به دارا بودن میکروفن و بلندگو در آن اشاره کرد. برخی از مدل های آن مجهز به میکروفن و بلندگو بوده و میتوان از طریق آن، صدای محیط را ضبط کرد.
  • دوربین لامپی دارای اپلیکیشن مخصوص به خود است که بر روی کامپیوتر و موبایل با هر سیستم عاملی نصب می شود. با استفاده از این اپلیکیشن می توان به تنظیمات دوربین دسترسی داشت.
  • دوربین های لامپی مجهز به قابلیت پانوراما هستند و می توانند دید ۳۶۰ درجه برای کاربر ایجاد کنند. لذا می توان میدان دید بیشتری نسبت به دوربین های مداربسته عادی داشت.
  • یکی از مزیت های استفاده از دوربین لامپی این است که نیاز به دستگاه ذخیره سازی مانند DVR نمی باشد و تمامی فیلم ها در رم موجود در داخل لامپ ذخیره می شود. البته این ویژگی برای افرادی بهتر است که فیلم های خود را هر هفته چک می کنند.
  • این دوربین قابلیت تصویر برداری در شب را نیز دارد. همچنین می توان با تنظیم کردن لامپ هر زمان که شب شد، چراغ آن روشن شود تا روشنایی کافی برای تصویر برداری وجود داشته باشد.
  • راه اندازی و نصب این نوع از دوربین های مداربسته دشواری چندانی ندارد و به سادگی می توان راه اندازی کرد.
C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\61KjJUUBVuL._AC_SL1500_.jpg

دوربین لامپی

معایب استفاده از دوربین لامپی

همانند بسیاری از محصولات، این مدل از دوربین های مداربسته نیز دارای نقص و عیب هایی می باشد.

از جمله معایب بزرگ دوربین لامپی این است که، این نوع دوربین ها از دستگاه های NVR و یا DVR برای ذخیره سازی فیلم ها و اطلاعات استفاده نمی کنند. به همین دلیل نمی توان از هارد دیسک های با ظرفیت بالا برای ذخیره سازی فیلم ها و تصاویر استفاده کرد.

این دوربین ها تنها از یک رم با ظرفیت ۶۴ گیگ پشتیبانی می کند که با توجه به ظرفیت آن، قطعا نمی توان حجم زیادی از فیلم ها را در آن ذخیره کرد. لذا استفاده از این دوربین برای کاربرانی که فیلم های خود را ماهیانه چک می کنند اصلا مناسب نیست زیرا حداکثر زمان ذخیره سازی فیلم ها در دوربین لامپی یک هفته می باشد. بنابراین اگر قصد دارید از دوربین لامپی در مکان های پرتردد و تجاری استفاده کنید باید حتما به این نکته توجه داشته باشید.

عیب دیگر این دوربین ها استفاده از لنز پانوراما است. با وجود اینکه این لنز ها دید ۳۶۰ درجه به کاربر می دهد اما نقص هایی هم دارد. یکی از نقص های آن عدم نمایش خوب جزئیات می باشد. در دوربین های مداربسته معمولی، تصاویر ضبط شده جزئیات بیشتری را نمایش می دهد.

قیمت دوربین لامپی

قطعا قیمت و هزینه ای که بابت دوربین های مداربسته پرداخت می شود برای اکثر افراد مهم است و دوست دارند با کمترین هزینه، بهترین نتیجه را بگیرند. دوربین لامپی اغلب به نسبت دوربین های معمولی مداربسته دارای قیمت های اقتصادی تر و پایین تری هستند.

همچنین این دوربین ها نصب و راه اندازی دشواری ندارند. در صورتی که دوربین های عادی باید توسط یک نصاب حرفه ای نصب شوند. لذا هزینه نصاب را نیز باید محاسبه کرد.

نکته لازم به ذکر دیگر این است که برای نصب دوربین های مداربسته عادی، علاوه بر پرداخت هزینه دوربین ها، باید کابل، دستگاه ذخیره کننده نیز خریداری کنید. اما در دوربین های لامپی نیازی به کابل و یا دستگاه ذخیره سازی نمی باشد.