دوربین مداربسته آنالوگ از اولین نسل های دوربین مدار بسته به شمار می روند که موجب تحول بزرگی در سیستم های امنیتی و نظارتی شد. دوربین های آنالوگ در ابتدای ورود به بازار با استقبال بسیاری مواجه شد و به سرعت به اوج شهرت رسید اما این نسل از دوربین ها پس از گذشت چندین سال جایگاه خود را از دست داد و دیگر همانند گذشته خریداران زیادی ندارد. در چند دهه گذشته تامین امنیت و همچنین کنترل و نظارت، پیشرفت به سزایی داشته است و روز به روز نوآوری های بیشتری را در این حوزه شاهد هستیم. امروزه دوربین مداربسته آنالوگ از جمله تجهیزات امنیتی و نظارتی منسوخ شده به حساب می‌آید اما همچنان در برخی از مکان ها از آن استفاده می شود.

دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

دوربین مداربسته آنالوگ در واقع کارکردی مشابه دوربین های مداربسته امروزی دارد اما در برخی موارد تفاوت هایی با یکدیگر دارند. دوربین های آنالوگ، تصاویر فیلم برداری را به صورت داده های آنالوگ در دستگاه DVR ذخیره سازی می کند. به همین جهت اگر نیاز به تماشای فیلم های ذخیره شده توسط دوربین ها باشد، باید از یک دستگاه مبدل استفاده کرد. امروزه استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ همچون گذشته رایج نیست و از ابزار های نظارتی قدیمی به شمار میرود. این نوع از دوربین ها اولین با در سال ۱۹۴۹ تولید و روانه بازار شدند ولی امروزه دیگر خریداران زیادی نداشته و کمیاب تر هستند.

به طور کلی برای ذخیره کردن فیلم های دوربین آنالوگ از دستگاه هایی به نام DVR استفاده می شود. این دستگاه ها، داده ها و تصاویر ضبط شده از محل را طی فرایندی با فرمت های PAL و یا NTSC در خود ذخیره می کند. نکته دیگر در رابطه به نحوه ذخیره سازی فیلم ها در دوربین مداربسته آنالوگ این است که تمامی داده ها و تصاویر در حین ضبط و ذخیره سازی در بستر کواکسیال می باشد. لذا این دستگاه ها هیچ پیچیدگی خاصی نداشته و کاملا ساده می باشند و به همین جهت نیز از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه هستند.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\Sony_SSC_G213A_SSC_G213A_Analog_Security_Camera_854769.jpg

دوربین مداربسته آنالوگ تفاوت های دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتالی تفاوت های متعددی بین ویژگی ها و قابلیت های دوربین های آنالوگ و دوربین های مداربسته دیجیتالی وجود دارد. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که این دو با یکدیگر دارند، کیفیت ضبط فیلم می باشد. طبیعتا دوربین های دیجیتالی در کیفیت ضبط تصاویر از شرایط بسیار بهتری نسبت به دوربین های آنالوگ برخوردار هستند و برای نظارت و کنترل کارایی بهتری دارند.

دوربین مداربسته آنالوگ تصاویر را با کیفیت پایین ضبط می کند و اغلب نمی توان با استفاده از آن، جزئیات را در محیط مورد نظر مشاهده کرد. تفاوت قابل توجه دیگر در بین این دو نوع دوربین مداربسته، کیفیت قطعات سخت افزاری می باشد. دوربین های آنالوگ مربوط به چندین دهه قبل هستند و طبیعتا قطعات استفاده شده در آن ها از شرایط ضعیف تری نسبت به دوربین های دیجیتالی برخوردار هستند. دوربین مداربسته دیجیتالی سخت افزار به مراتب بهتر و قوی تری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند. تفاوت مهم دیگر بین این دو دسته از دوربین های مداربسته، در هزینه و قیمت آن ها می باشد.

دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه کیفیت و کارایی بالای خود، دارای قیمت بالایی نیز هستند. اما دوربین مداربسته آنالوگ هزینه ناچیزی داشته و بسیار مقرون به صرف می باشد. روش نصب دوربین مداربسته آنالوگ برای نصب دوربین های مداربسته آنالوگ باید ناحیه ای از مکان مورد نظر خود را انتخاب کنید که بیشتر وسعت دید را برای دوربین فراهم کند تا بتوان محیط بیشتری را تحت پوشش قرار داد. البته نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که دوربین نباید فاصله بسیار زیادی را از محل ذخیره سازی فیلم ها داشته باشد. در صورت دور بودن فاصله دوربین طبیعتا باید از کابل به طول بیشتری نیز استفاده شود.

لذا به همین دلیل ممکن است نویز در کابل ها افزایش یافته و کیفیت تصویر کاهش داشته باشد. بنابراین سعی کنید از کابل کمتری استفاده کنید تا کیفیت ضبط تصاویر کاهش پیدا نکند. همچنین در هنگام نصب دوربین مداربسته آنالوگ، نصاب باید کیفیت تصویر را در بالاترین حد خود حفظ کند و رزولوشن فیلم برداری را کاهش ندهد. به همین جهت باید تی وی لاین دوربین ها را قوی تر تنظیم کند تا کیفیت ضبط در بالاترین حالت خود باشد.

C:\Users\InternetNaiyeri\Desktop\analog-cctv-cameras-outdoor-bullet-950-tvl-3-6mm-lens-12-ir-led-original-imafyy3d2nhpzthg.jpeg

دوربین مداربسته آنالوگ مزیت ها و معایب استفاده از دوربین های مداربسته آنالوگ امروزه با وجود دوربین های مداربسته دیجیتالی، استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ در هر مکان و محیطی مناسب نیست و کارایی لازم را برای کنترل و نظارت ندارد اما همچنان این نوع از دوربین ها مزیت هایی دارند که ممکن است برای برخی از کاربران مناسب باشد و آنها را به جهت استفاده از دوربین آنالوگ ترغیب کند.

  • دوربین مداربسته آنالوگ پروسه نصب و راه اندازی بسیار ساده ای دارد و به راحتی می توان آن را در هر محلی راه اندازی کرد.
  • هزینه های حاصل از خرید دوربین های آنالوگ بسیار مقرون به صرفه می باشد و با کمترین هزینه می توان مکان مورد نظر را مجهز به دوربین مداربسته کرد.
  • این نوع از دوربین ها دارای مدل های متنوعی هستند و هر کدام ویژگی ها متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.
  • تمامی تصاویر و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین مداربسته آنالوگ در پهنای باند بسیار کمتری نسبت به دوربین های دیجیتال ارائه می شوند.

معایب استفاده از دوربین های آنالوگ برای کنترل و نظارت محیط:

  • کیفیت بسیار پایین ضبط و ارائه تصاویر از محل مورد نظر
  • برای انتقال دادن تصویر و صدا نمی توان از یک کابل برای انتقال آن ها استفاده کرد و حتما باید از دو کابل مجزا برای این کار استفاده شود.
  • دوربین مداربسته آنالوگ دارای سیستم و قابلیت های هوشمند نیست. به عنوان مثال برخی از دوربین های دیجیتالی قابلیت تشخیص چهره و یا پلاک خودرو را دارند.
  • دوربین مداربسته آنالوگ نمی تواند از هارد با ظرفیت بالا استفاده کند و به همین دلیل نمی توان حجم بالایی از فیلم ها را در آن ذخیره کرد.

نتیجه گیری طبق توضیحات ارائه شده در متن فوق، دوربین های آنالوگ دیگر کارایی لازم را برای افزایش امنیت و نظارت بر محیط را ندارند. این دسته از دوربین ها از کیفیت ضبط و ارائه تصاویر پایینی برخوردار بوده و قابلیت های پیشرفته دوربین های امروزی را دارا نیستند. به همین جهت توصیه می شود که از دوربین مداربسته آنالوگ برای مکان های پرتردد و شلوغ استفاده نشود. اما اگر مکان مورد نظر شما از تردد کمتری برخوردار بوده و نیاز به کنترل آنچنانی ندارد می توانید از این نوع دوربین ها برای رفع نیاز خود استفاده کنید.