در این مقاله با چیپ تصویر CMOS آشنا می شویم. این سنسور در دوربین ها برای بالا بردن قابلیت‌های آنها به کار می‌رود. مدل پیشرفته چیپ CMOS با نام Progressive کمک می‌کند نقایص تصویر در هر فریم پردازش و رفع شود. برای این منظور اسکن پیشرفته ای روی تصویر انجام می‌شود و پیکسل به پیکسل هر فریم بررسی می گردد.

آشنایی با چیپ تصویر CMOS در دوربین مدار بسته

چیپ تصویر CMOS به کار رفته در دوربین های مدار بسته باعث می شود دوربین در ضبط تصاویر منعطف عمل نماید. تصاویر با کیفیت بهتری ضبط و ذخیره می شوند. در واقع این فناوری با کمک اسکن پیشرفته و تصاویر، تمام نواقص هر فریم را برطرف کرده و تصویری خوب تولید می شود. این چیپ در ذخیره تصاویر متحرک، انتقال و نمایش تصاویر نیز تاثیر دارد.

تفاوت چیپ CMOS و CCD

مقایسه اسکن پیشرفته و interlace

گفتیم که چیپ تصویر CMOS با اسکن پیشرفته تصاویر با کیفیت ارائه می‌کند. در گذشته اسکن interlace برای انواع فرمت های ویدیویی به کار می رفت. این اسکن سرعت بالایی دارد ولی چون تنها نیم فریم را اسکن می کند، تصویر نهایی کمی تار است و کیفیت آن پایین است. اسکن پیشرفته تصویر را کامل و در یک قاب نمایش می دهد. بنابراین وضوح تصویر در این روش بالا است. در مورد تصاویر متحرک نیز این اسکن بهترین نتیجه را ارائه می کند. به کمک چیپ تصویر CMOS تاری ناشی از اسکن interlace در دوربین های مداربسته آنالوگ برطرف می‌شود. بنابراین استفاده از این چیپ بسیار مهم است.

مزیت های دوربین مدار بسته CMOS

از مهمترین مزیت های دوربین مدار بسته مجهز به چیپ تصویر CMOS مصرف برق کم و کیفیت بالا است. همچنین نرخ فریم سریع و رنگ بندی عالی تصاویر نیز از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. بنابراین دوربین ‌های CMOS از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند. از معایب این نوع دوربین می‌توان به سر و صدای زیاد و حساسیت در سطح متوسط اشاره کرد.

نحوه کار چیپ تصویر CMOS دوربین مدار بسته

چیپ تصویر CMOS در دوربین مداربسته چگونه کار می کند؟ وقتی یک تصویر با دوربین ثبت می شود، نور از لنز عبور کرده و به چیپ تصویر می خورد. چیپ از پیکسل ها تشکیل شده است. هر پیکسل ریز، نوری که به آن تابیده شده را ثبت می‌کند و آن را به تعدادی الکترون تبدیل می نماید. الکترون ها تبدیل به ولتاژ شده و به کمک تقویت کننده یا مبدل به خروجی دوربین ارسال می‌شوند. در دوربین های مدار بسته دو نوع چیپ تصویر CCD و CMOS به کار می‌رود.

جمع‌بندی نهایی

چیپ تصویر CMOS به کار رفته در دوربین مداربسته با استفاده از فناوری اسکن پیشرفته تمام پیکسل های موجود در تصویر را بررسی می‌کند. با از بین بردن اشکالات، تصویر نهایی با وضوح و کیفیت بالا ارائه می‌شود. به علت مقرون به صرفه بودن از نظر مصرف برق این چیپ در اکثر دوربین های CMOS به کار می رود. چیپ دیگری به نام CCD که در دوربین مدار بسته به کار می رود، نسبت به CMOS در شرایط نوری نامطلوب بهتر عمل می کند. این نوع چیپ گران است و مصرف برق بالایی دارد.

چیپ تصویر CMOS