نرم افزار پلاک خوان خودرو در دوربین مدار بسته برای رصد کردن آمار تردد و امور حفاظتی، امنیتی کاربرد دارد. به کمک این نرم‌افزار می‌توان تصاویر ضبط شده در دوربین مدار بسته را که حاوی پلاک و تصویر خودرو است، را در بانک اطلاعاتی ذخیره کرد. سپس بر اساس آن خروجی‌های لازم را ارائه نمود. در ادامه با دوربین‌های مداربسته پلاک خوان و نرم‌افزار مربوطه آشنا می‌شویم.

روش کار نرم افزار پلاک خوان خودرو در دوربین مدار بسته

آشنایی با دوربین مدار بسته پلاک خوان

نرم افزار پلاک خوان خودرو در دوربین مدار بسته، تصاویر ثبت شده از دوربین‌های پلاک خوان را ذخیره و پردازش می‌کند. دوربین‌های مدار بسته پلاک خوان سال ۱۹۷۶ ابداع شدند. این دوربین‌ها مجهز به تکنولوژی LPR هستند و می‌توانند با کمک کاراکترهای نوری موجود در عکس، پلاک خودروها را شناسایی کنند. حتی در هنگام حرکت این دوربین‌های مدار بسته قادرند پلاک خودرو را تشخیص دهند. دوربین‌های پلاک خوان دارای یک نرم‌افزار مخصوص هستند که حتی در حین حرکت خودرو قادر است پلاک آن را شناسایی و ثبت کند. سیستم‌های ترافیکی در سراسر جهان به کمک این دوربین‌ها تجهیز شده‌اند. در هر نوع شرایط آب و هوایی مثل باران و برف یا در شب که نور چراغ اتومبیل‌ها تداخل نوری ایجاد می‌کند، این نوع دوربین مداربسته قادر است به راحتی پلاک‌ها را تشخیص دهد. تکنولوژی به کار رفته در این نوع دوربین به علت استفاده شبانه روزی نور مادون قرمز است.

آشنایی با روش کار نرم افزار پلاک خوان خودرو در دوربین مدار بسته

نرم افزار پلاک خوان خودرو در دوربین مدار بسته به کمک الگوریتم‌هایی عملیات شناسایی پلاک را انجام می‌دهد. اولین مرحله پیدا کردن مکان پلاک در تصویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته است. وقتی پلاک پیدا شد آن را از تصویر جدا می‌کند. نرم افزار پلاک را به ابعاد و سایز استاندارد تبدیل می کند و تصویری بدون زاویه و انحراف ارائه می‌کند. در مرحله بعدی تصویر پلاک از نظر درجه روشنایی و کنتراست توسط نرم‌افزار نرمالایز می‌شود. از آنجایی که پلاک‌ها از اعداد و حروف تشکیل شده‌اند، نرم‌افزار آنها را از هم تفکیک و جداسازی می‌کند. به کمک تکنولوژی OCR حروف و اعداد تفکیک شده پلاک به حروف آلفانومریک تبدیل و ذخیره می‌شوند. در مرحله بعد بر اساس قوانین هر کشور موقعیت کاراکترها تجزیه و تحلیل می‌شود. سپس در نهایت جهت اطمینان بیشتر از چند دوربین برای صحت پلاک میانگین گیری انجام می‌شود.

کاربرد دوربین مدار بسته مجهز به نرم افزار پلاک خوان خودرو

دوربین‌های مدار بسته مجهز به نرم افزار پلاک خوان خودرو در محیط‌های امنیتی نصب می‌شوند. در خیابان‌ها و جاده‌ها نیز این نوع دوربین جهت کنترل ترافیک کاربرد دارد. پلیس راهور به کمک این دوربین انواع تخلفات را ردیابی می‌کند. برخی از خودروهای راهنمایی و رانندگی مجهز به این نوع دوربین هستند و در ترددها قابلیت ثبت پلاک دارند. در مکان‌هایی که حساسیت بالا است مثل سفارتخانه‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر و … از این نوع دوربین استفاده می‌شود. در صورتی که مشکلی رخ دهد راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد. به عنوان یک کاربرد عمومی در پارکینگ ‌های هوشمند نیز از این نوع دوربین جهت خواندن پلاک استفاده می‌شود. دوربین‌های مداربسته مجهز به این نرم‌افزار در مکان‌های نظامی، سیستم ترافیک، فرودگاه‌ها و غیره کاربرد دارند.

نرم افزار پلاک خوان خودرو