گستردگی های متنوع در زندگی ما انسان ها باعث شده است، تا نظارت کردن امری مشکل و سخت جلوه کند. موضوعات گوناگون در زندگی ما مشغله های مهمی هستند که ما نمی توانیم به صورت دائمی و مستمر بر آنها تمرکز داشته باشیم، اما در عین حال این موضوعات بدون توجهات ویژه ما دچار مشکل خواهند شد، تکنولوژی این معضل را برای ما حل کرده است. وجود انواع دوربین مداربسته نه تنها می تواند تمام این مشکلات را حل کند، بلکه برتری و مزیت هایی به شما می دهد، که می توانید بازدهی و عملکرد شغلی، امنیتی و … خود را افزایش دهید. بعد از دانستن اهمیت این موضوع باید بتوانید انواع دوربین مداربسته را بشناسید و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید، تا با استفاده های مورد مصرف شما متناسب باشد. هر چه در انتخاب دوربین دقت کنید، کاربردهای بهتری برای شما خواهند داشت.

انواع دوربین مداربسته

جایگاه انواع دوربین مداربسته در زندگی ما چیست؟

هنوز در بسیاری از مشاغل، کسب و کارها، زندگی ها و … به کاربردهای مهم دوربین پی نبرده اند، یا جایگاه و اهمیت آن را در زندگی درست نشناخته اند. اگر اهمیت این موضوع به درستی شناخته شود، تمام کارخانه ها و مشاغل به انواع دوربین مداربسته مجهز خواهند شد. تولید کننده های دوربین مدار بسته انواع مختلفی را در بازار عرضه کرده اند، که شما خریداران محترم باید با توجه به میزان توان مالی و نوع کاربرد، دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور کلی برای مصارفی همچون : انواع کارخانجات تولیدی، خدماتی، صنعتی و … ، منازل شخصی، مغازه ها با کاربری های متفاوت، مدارس، آموزشگاه ها و … انواع دوربین مداربسته برای شما مفید خواهند بود. شما با انتخاب نوع دوربین حتی می توانید مستقیماً با کارمند یا کارگر خود صحبت کنید، و دقت بالای بعضی دوربین های مدار بسته می تواند در تشخیص چهره ها برای شما کارایی و دقت بالایی به همراه داشته باشند.

برای انتخاب انواع دوربین مداربسته به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

در ابتدای تصمیم گیری و تشخیص برای نصب دوربین مدار بسته باید نوع محیط را به دقت وارسی کنید، مثلاً برای نصب کردن دوربین مدار بسته در مغازه طلا فروشی ترجیحاً دوربین هایی با کیفیت بالای لنز انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی چهره های قابل تشخیص را در دوربین داشته باشید. عواملی مانند :

  • ضد آب بودن
  • قابلیت دیده شدن دوربین مدار بسته
  • برقراری صدا و … در معین کردن نوع دوربین نقش دارند، اما مهم ترین ویژگی بررسی محیط برای استفاده از انواع دوربین مداربسته است که می توانید از کارشناسان ما نیز استفاده کنید.

معرفی برخی از انواع دوربین مداربسته

در این عصر با تکنولوژی های کنونی دوربین ها، یا تحت شبکه ( مدار بسته آنالوگ) هستند یا بیسیم ( به صورت  IP و WIFI) برای اینکه شما خریداران محترم بتوانید آشنایی کاملی با دوربین های مدار بسته داشته باشید، مدل های مذکور از دوربین ها را به شما معرفی می کنیم :

  1. دوربین های IP :

این دوربین ها با نام دوربین های دیجیتالی و اینترنتی نیز شناخته می شود. این دوربین ها می توانند در هر جایی نصب شوند، فقط به اتصال نیاز دارند تا بتوانند داده های تصویری یا تصویری به همراه صوت را ارسال کنند، البته سوییچ شبکه نیز برای برقراری ارتباط میان دوربین ها و سیستم های اتصالی لازم است، که اصولاً دوربین های تحت شبکه به این مورد نیازمند هستند. ویژگی منحصر به فرد این نوع دوربین ها این است که می توانید با تنظیم آدرس IP از طریق اینترنت یا از طریق اپلیکیشن های مربوط فقط با اتصال به اینترنت به دوربین های خود متصل شوید، تصاویر را ببینید و اگر لازم داشتید در صورت صوتی بودن دوربین به راحتی ارتباط صوتی برقرار کنید. البته این دوربین ها هم به مودم احتیاج دارند، این مدل برای کسانی که مایل هستند با نیروی کار خود ارتباط صوتی و نظارت دائمی داشته باشند، توصیه می شود. برخی از مشخصات انواع دوربین مداربسته این مدل ها عبارتند از :

  • کابل کواکسیال
  • مانیتور
  • دوربین HD
  • فیش های مرتبط
  • هارد دیسک
  • دوربین های سیگنالی یا آنالوگ :

اولین نوعی که جز دوربین های تجاری و بدون نیاز به مجوز برای عموم عرضه شد ، این نوع دوربین ها است. انتقال داده های تصویری و تصویری _ صوتی در این مدل ها بر اساس سیگنال و آنالوگ می باشد. این مدل ها برای کاربری های خانگی و عمومی بسیار محبوب و پر استفاده است. عموماً این مدل ها از قیمت های پایین تری نسبت به سایر مدل ها برخوردار هستند، سیستم کوچک و قابل یادگیری این مدل ها عامل این شده اند، که اقبال عمومی از بین انواع دوربین مداربسته با این مدل ها باشد. برخی از لوازم این مدل ها عبارتند از:

  • بدنه کلی دستگاه
  • کابل های مرتبط
  • لنز دوربین
  • دستگاه DVR

اگر بر روی چهره افراد حساس هستید، روی این مدل ها چندان حساب نکنید، زیرا کیفیت تصاویر در این مدل ها مطلوبیت ویژه ای ندارند و سیم کشی های خاص خود را نیز احتیاج دارند. البته تولید کننده های این مدل، دوربین های HD نیز برای مصرف کنندگان تولید نموده اند، که کیفیت تصویر را فوق العاده بهتر نمایش می دهند. این مدل ها با دوربین HD خود از قابلیت رزولوشن بالایی برخوردار هستند، که برای کارخانه ها، بانک ها، جایگاه های سوخت، پارکینگ ها و … به شدت توصیه می شود. این نوع دوربین ها در چهار دسته : HD _ CVI ، AHD ، HD _ SDI ، HD _ TVI  وجود دارند. البته می توانید برای انتخاب کردن مدل عالی از تجربیات کسانی که انواع مدل های دستگاه را امتحان کرده اند، استفاده کنید. کسانی که به دنبال داشتن تصاویر با کیفیت هستند، توصیه ما از بین انواع دوربین مداربسته دوربین های مدل IP است، البته این مدل هزینه بیشتری دارد ، نیازی به DNR نیز ندارد و می توانند همزمان صدا و تصویر را به شما ارسال کنند، که ویژگی مهمی در دوربین های مدار بسته به شما می رود، اما در دوربین های مدل آنالوگ نیاز به سیم کشی دارید، البته میزان سیم کشی چشمگیر نیست اما به هر حال وجودش برای دستگاه لازم است ، قیمت مدل های آنالوگ به مراتب پایین تر از مدل های IP می باشد.

انواع دوربین مداربسته

عمومی ترین و پرکاربردترین انواع دوربین مداربسته ها کدامیک از آن ها است؟

  1. مدل گنبدی :

این مدل ها عموماً برای مکان های مسقف استفاده می شوند، حالت ظاهری این مدل از دوربین های مدار بسته مانند گنبد است، که در زبان انگلیسی به آن دام (DOME) می گویند. جنس این مدل ها چندان مقاوم نیستند ، البته اگر بخواهید در غیر فضای مسقف نیز این مدل را به کار ببرید، باید از پایه نگهدارنده استفاده کنید تا با این کار استفاده از این مدل ها ممکن شود. این نوع دوربین ها در مدل های آنالوگ و تحت شبکه وجود دارند، که البته می توانید در شب نیز از این مدل ها استفاده کنید، در بین انواع دوربین مداربسته این مدل ها از لنز های ثابت و وریفوکال برخوردار هستند، که در نوع اولی امکان زوم وجود ندارد، ولی در مدل دومی می توانید از قابلیت زوم کردن نیز استفاده کنید.

انواع دوربین مداربسته

  • مدل بالت :

این مدل ها به علت طرحی ویژه خود در محیط های غیر مسقف و بدون داشتن محافظ سقفی هم قابلیت استفاده دارند، از ویژگی ممتاز این مدل ها می توانیم به ضد آب بودن آنها اشاره کنیم. این مدل ها در زبان انگلیسی به نام بولت (BULLET) شناخته می شوند. در مدل های این نوع دوربین قابلیت دید در شب با کیفیت مادون قرمز وجود دارد، که کیفیت تصاویر در شب را تا چند برابر افزایش می دهد. لنز دوربین های این مدل دارای نوع ثابت، وریفوکال و موتورایز است. قابلیت های موتورایز این دوربین برای کارخانجات و شرکت های صنعتی یک قابلیت ویژه محسوب می شود، زیرا می توانند زاویه دید دوربین، امکان زوم و بزرگ کردن تصاویر از طریق یک موتور و به صورت غیر دستی از راه دور انجام می گیرد. با توجه به این ویژگی استفاده از این مدل در کارخانه ها کارفرما به راحتی می تواند تمام محوطه کارگاه و سوله ها را ببیند. طراحی مدل های این نوع دوربین ها عموماً به صورتی است، که بر روی دیوار قابلیت نصب داشته باشد.

انواع دوربین مداربسته

  • مدل چشم ماهی :

این مدل ها دارای کاربرد های ویژه و جز مدل های خاص محسوب می شوند. طراحی ساختاری این مدل از انواع دوربین مداربسته ها به شما زاویه دید وسیعی می دهد. زاویه دید این مدل برای شما از ۱۸۰ درجه تا ۳۶۰ درجه می باشد. نوع دید و تصاویر ارسالی در این مدل برای کسانی که می خواهند فقط دید کاملی با زاویه ای خاص از مکان مورد استفاده دوربین مدار بسته داشته باشند، مناسب است. در زبان انگلیسی این مدل دوربین ها را (FISHEYE) می گویند. قابلیت ویژه پوشش دهی بی نظیر این مدل می تواند در لحظه اتفاقاتی که رخ می دهد را ثبت، ضبط و ارسال نماید، بدین صورت تمام اتفاقاتی که رخ می دهد فقط در قالب لنز یک دوربین قابل مشاهده خواهد بود. شاید این مدل مقرون به صرفه ترین مدل با کارایی پوشش دهی کل مکان مورد استفاده محسوب شود، البته شرایطی وجود دارد که می بایست در راه اندازی این مدل رعایت شود، شرایطی مانند : میزان ارتفاع سقف و محل نصب دوربین، وجود نور مناسب برای روشنایی محیط مورد استفاده دوربین و … با رعایت کردن این موارد نصب مناسب دوربین انجام گرفته است. این موارد آشنایی مختصری به شما می دهد تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.