امروزه با پیشرفت و بالا رفتن سطح دانش در تولید دوربین های مدار بسته، مدل های بسیار متنوع با کاربرد های مختلف در حال تولید می باشند. دوربین پلاک خوان نیز از جمله مدل های به روز است که امروزه در بسیاری از پارکینگ ها و خیابان ها به جهت کنترل تردد وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین پلاک خوان چیست؟

دوربین پلاک خوان یکی از انواع مدل های دوربین مدار بسته به شمار می رود که عموما در مکان هایی نصب می شود که تردد وسایل نقلیه در آن بالا است و نیازمند کنترل رفت و آمد می باشد. دوربین پلاک خوان نسبت به دوربین های ساده از قابلیت پیشرفته تری برخوردار است. در واقع این نوع دوربین ها با بهره گیری از دانش هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که به طور هوشمند پلاک وسایل نقلیه را تشخیص داده و آن را ذخیره کند.

نام دیگر دوربین پلاک خوان، دوربین ANPR نام دارد. افرادی که از این مدل دوربین ها استفاده می کنند، می توانند برای مدیریت بهتر آن ها، از نرم افزار های مدیریت تصاویر iVMS-5200 استفاده کنند.

از جمله ویژگی های مهم و خوب دوربین های پلاک خوان این است که، آن ها می توانند در شرایط های نامساعد آب و هوایی نیز به درستی عمل کنند. لذا در هوای بارانی یا برفی نیز دقت بالای خود را حفظ می کنند.

همچنین این نوع از دوربین های مدار بسته در صورت نامساعد بودن نور نیز به درستی عمل می کنند و پلاک خودرو ها را هوشمندانه تشخیص می دهد و تصاویر گرفته شده از پلاک خودرو ها را به دستگاه ذخیره NVR یا نرم افزار مدیریت تصاویر iVMS-5200 ارسال می کند.

دوربین پلاک خوان این قابلیت را دارد که با تعیین کردن پلاک های خاص برای آن، در صورت مشاهده آن ها، آلارم و پیغامی برای نرم افزار مدیریت تصاویر ارسال کند.

دوربین مداربسته پلاک خوان

نحوه نصب و راه اندازی دوربین های پلاک خوان

دوربین پلاک خوان را اغلب در مکان هایی مانند خیابان یا کوچه ها و پارکینگ هایی با تردد زیاد وسایل نقلیه نصب می کنند. نصب این نوع از دوربین های مدار بسته بسیار راحت می باشد و اگر نیاز به استفاده آن ها در خیابان باشد، می توان آن را بر روی تیرچه های برق یا دیوار های کنار خیابان نصب کرد و جریان برق مورد نیاز آن را از طریق سیم های برق خیابان تامین کرد.

راه اندازی این نوع از دوربین ها بسیار ساده است و تنها در چند دقیقه کامل می شود. همچنین دوربین پلاک خوان می تواند با یک نرم افزار گرافیکی بر روی کامپیوتر یا موبایل ارتباط برقرار کند و به طور کامل اطلاعات عبور و مرور وسایل نقلیه را برای آن ارسال کند.

پس از راه اندازی دوربین ها، آن ها به طور خودکار شروع به هماهنگ سازی خود با شرایط آب و هوایی و همچنین روشنایی موجود در محل می کنند. این دوربین ها بسیار هوشمند بوده و در صورتی که روشنایی محیط کم شود، حالت NIGHT MODE خود را فعال می کنند تا بتوانند پلاک ها را در روشنایی کم نیز تشخیص دهند. در صورتی که دوربین نتواند پلاک خودرو ها را به درستی تشخیص دهد، یک پیغام به کاربر ارسال می کند تا جهت رفع مشکل اقدام کند.

همچنین دوربین پلاک خوان دارای سنسور هایی است که می تواند در صورت دستکاری دستی آن توسط افراد دیگر، روشن شده و پیغامی را به کاربر ارسال کند.

در هنگام نصب دوربین پلاک خوان، کاربر می تواند یکی از دو حالت اصلی آن را فعال کند. در حالت اول، دوربین تمامی پلاک های مشاهده شده را ضبط می کند و در حالت دوم تنها پلاک های خاص را ضبط و ذخیره می کند.

کاربرد های دوربین پلاک خوان

در حالت کلی می توان کاربرد های این دسته از دوربین های مدار بسته را به ۳ نوع مختلف تقسیم کرد. یکی از کاربرد های این دسته از دوربین ها در جاده ها و خیابان های سطح شهر می باشد که اغلب توسط سازمان راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از دوربین ها می توانند پلاک تمامی خودرو های در حال عبور از آن ناحیه را تشخیص دهند و در حافظه خود ذخیره کنند.

دیگر کاربرد دوربین پلاک خوان برای شرکت ها یا ساختمانی با تردد زیاد وسیله نقلیه می باشد. این دسته از کاربران با قرار دادن دوربین ها در پارکینگ خود می توانند تردد خودرو ها را به دقت تحت نظر داشته باشند. همچنین در پارکینگ های مبتنی بر صدور قبض نیز از این نوع دوربین ها بسیار استفاده می شود تا به طور خودکار زمان ورود و خروج و همچنین هزینه آن به سرعت محاسبه شود.

در برخی از سازمان و ادارات مهم نیز از دوربین پلاک خوان جهت مشاهده تردد وسایل نقلیه استفاده می شود تا افراد با وسیله های نقلیه ناشناس وارد سازمان نشوند.

مزایای استفاده از دوربین پلاک خوان

از جمله مزیت هایی که این دسته از دوربین ها دارند این است که امنیت شبکه بالایی را دارا هستند از  آنجایی که این دوربین ها اطلاعات را به نرم افزار های مدیریتی ارسال می کنند، لذا باید از امنیت و کدگذاری های بسیار قوی برخوردار باشند.

این نوع از دوربین ها تمامی اطلاعات را در خود ذخیره می کنند. اطلاعات دوربین پلاک خوان قابل استناد بوده و اعتبار قانونی دارد لذا در صورت بروز مشکلات قانونی می توان از اطلاعات دوربین در مراجع قانونی استفاده کرد.

مزیت دیگر بالا بودن مقاومت و استحکام فیزیکی دوربین می باشد. این مدل از دوربین های مدار بسته به گونه ای طراحی شده اند که در شرایط سخت آب و هوایی نیز دوام بالایی داشته باشند. لذا برای استفاده از آن ها در فضای باز هیچ مشکلی وجود ندارد و طول عمر بالایی دارند.

از ویژگی ها و قابلیت های خوب دیگر آن ها می توان به وسعت پوشش بالای محیط اشاره کرد. دوربین پلاک خوان قادر است که سطح خیابان های بزرگ را کاملا پوشش دهد. همچنین دوربین پلاک خوان این قابلیت را دارد که دو لاین مخالف هم را نیز پوشش دهد و تمامی وسیله های نقلیه در حال تردد را کنترل نماید.