رابط شبکه در دوربین مدار بسته به عنوان یک پل ارتباطی نقش مهمی دارد. در واقع رابط نوعی نرم افزار است که ارتباط دستگاه و لایه آی پی را برقرار می‌نماید. صدا و تصاویر ضبط شده توسط دوربین در قالب بسته‌هایی در لایه TCP/IP بسته بندی می شوند. رابط شبکه وظیفه دارد این بسته‌ها را به آدرس مقصد ارسال نماید و به شکل قابل درک برای مقصد تبدیل کند.

رابط شبکه در دوربین مدار بسته یا Network interface لزوما جنبه فیزیکی ندارد. به عنوان مثال رابطی که در محیط های آزمایشی شبکه به کار می‌رود که با نام Loopback شناخته می‌شود، فیزیکی نیست. در آی پی ورژن ۴ با و در IPV6 با ::۱ به کار می رود. امروزه Network interface یا رابط شبکه رایج از نوع RJ45 است. به ازای هر آداپتوری که به یک شبکه متصل می شود، سیستم عامل Network interface مناسب را اضافه می کند. وظیفه پیکربندی این رابط شبکه بر عهده سیستم عامل است.

نمای شماتیک رابط شبکه در دوربین مدار بسته

نقش رابط شبکه در دوربین مدار بسته یا Network interface چیست؟

گفتیم که رابط شبکه در دوربین مدار بسته تصاویر ضبط شده از دوربین را به یک شبکه محلی یا خارجی انتقال می دهد. دوربین های IP، دوربین هایی هستند که فقط با شبکه کار می‌کنند. این دوربین ‌های نظارتی تصاویر را به کمک IP دریافت و ارسال می‌کنند. بنابراین نیاز به محل ذخیره سازی ندارند و با شبکه مستقیم کار می کنند. به علت شفافیت و وضوح بالای تصاویر این دوربین های تحت شبکه بسیار محبوب هستند. هنگام ضبط تصاویر این امکان برای کاربر وجود دارد که بتواند روی تصاویر زوم کند و عکس‌ها را با جزئیات بالا مشاهده کند.

روش اتصال دوربین به شبکه

برای اتصال دوربین به شبکه و کار کردن با آن به کمک IP لازم است از کابل شبکه استفاده کنید. گفتیم که به محض اتصال هر آداپتوری سیستم عامل به آن یک رابط یا Network interface اختصاص می‌دهد. برای این منظور دوربین مدار بسته را با کمک کابل شبکه به کامپیوتر متصل کنید. سپس IP آن را پیدا کنید. سپس آدرس آی پی سیستم را بر اساس پیشوند شبکه دوربین تغییر دهید.

اتصال به کمک رابط شبکه در دوربین مدار بسته تحت شبکه به علت کاهش در هزینه‌ها و کنترل بالاتر بر شبکه بسیار محبوب است. در مواردی که دوربین ها به صورت پراکنده هستند و نیاز به انتقال مداوم تصاویر است، از دوربین های IP تحت شبکه استفاده می شود.

وظیفه Network interface

Network interface به انواع کابل های شبکه مثل Cat5 یا Cat6 قابلیت اتصال دارد. تصاویر با حداکثر ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه انتقال داده می شوند. در صورتی که کارت شبکه و کابل ها و پهنای باندی که ارائه می دهند کافی نباشد، تصاویر دوربین‌ های مدار بسته به کمک فیبر نوری انتقال می‌یابد. به طور کلی کارت شبکه در یک سیستم مدار بسته به Network interface متصل می شود. رابط شبکه در دوربین مدار بسته وظیفه ارتباط بین دوربین و شبکه، انتقال و نمایش تصاویر در شبکه های داخلی و خارجی را دارد. وظیفه رابط اتصال قسمت های مختلف یک سیستم مدار بسته به کمک کابل شبکه است.