هارد دوربین مداربسته یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم های دوربین مداربسته به شمار می رود و نقش مهمی را ایفا می کند. در طی این مقاله به بررسی و توضیح انواع مختلف هارد دوربین مداربسته پرداخته می شود تا کاربران بتوانند آگاهی و اطلاعات کاملی از آن را کسب کنند.

امروزه استفاده از دوربین های مداربسته بسیار رواج پیدا کرده و در بسیاری از فروشگاه ها، ساختمان های مسکونی یا اداری مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که میدانید این دوربین ها وظیفه ضبظ و نگهداری فیلم های گرفته شده از محل مورد نظر را دارند و باید به صورت تمام وقت روشن مانده و از محل تعیین شده فیلم برداری کنند.

لذا به جهت ذخیره سازی فیلم های گرفته شده از محل باید یک هارد ذخیره سازی را در سیستم قرار دهیم تا تمامی فیلم های ضبط شده توسط دوربین در آن قرار گیرند. به این ترتیب می توان فیلم هایی که چند روز قبل ذخیره شده اند را به طور کامل مشاهده کرد.

بنابراین می توان هارد دوربین مداربسته را از مهم ترین بخش های سیستم امنیتی دانست زیرا در صورت بروز مشکل در آن، قسمت بزرگی از سیستم دیگر کارایی ندارد

آیا  می توان از هارد دیسک های معمولی برای سیستم دوربین مدار بسته استفاده کرد؟

یکی از سوالات بسیار رایج درباره هارد دوربین مداربسته این است که آیا می توان از هارد های معمولی نیز به جهت ذخیره سازی فیلم ها استفاده کرد. پاسخ این سوال قطعا منفی می باشد. زیرا همان طور که میدانید امروزه هارد دیسک های بسیار متنوع با مشخصات متفاوت تولید می شود که هر کدام کاربرد منحصر به فردی دارد.

به طور مثال هارد دیسک های معمولی که امروزه در بازار موجود است توانایی کارکرد مداوم و صورت ۲۴ ساعت در روز را ندارند و تنها می توان از آن ها برای مدت ۱۰ ساعت در روز استفاده کرد. اما هارد دیسک های مورد استفاده در سیستم مدار بسته، دوام و طول عمر بالایی داشته و توانایی کارکرد به صورت دائم را دارند. این هارد دیسک ها به طور معمول در دستگاه هایی به نام NVR  یا DVR تعبیه می شوند.

برای خرید هارد دوربین مداربسته باید چه معیار هایی را در نظر گرفت؟

به طور کلی برای خرید هارد دوربین مداربسته حتما باید ۴ عامل زیر را در نظر داشته باشید زیرا تاثیر به سزایی در مدل و نوع هارد مورد استفاده شما خواهد داشت.

  1. فرمت فشرده سازی فیلم ها

یکی از مهم ترین معیار هایی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، فرمت فشرده سازی فیلم ها توسط دستگاه DVR می باشد. همان طور که میدانید، فیلم های ضبط شده توسط دوربین های مداربسته به وسیله دستگاه DVR در هارد دیسک ذخیره می شوند. اما نکته مهم این است که دستگاه های DVR، فرمت های متعددی مانند H.264، H.265و +H.265 برای ذخیره کردن دارند.

هارد دوربین مدار بسته

  • کیفیت ضبط دوربین های مداربسته

نکته دوم برای انتخاب هارد دوربین مداربسته، توجه به کیفیت ضبط فیلم ها یا همان رزولوشن دوربین ها می باشد. هر چقدر که کیفیت تصویر برداری دوربین ها بالاتر باشد، حجم اطلاعات و فیلم های ذخیره شده نیز بالاتر خواهد رفت. لذا اگر از دوربین با رزولوشن بالا استفاده می کنید باید از هارد دیسک های با ظرفیت بالا نیز استفاده نمایید.

  • میزان تردد در محل دوربین مداربسته

روش فشرده سازی فیلم های ضبط شده توسط دوربین مداربسته به این صورت است که دستگاه DVR، فریم های متوالی را بررسی می کند و در صورتی که قسمت های متوالی آن بدون تغییر باشد، دستگاه به طور خودکار قسمت های تکراری را حذف می کند تا حجم اطلاعات کاذب بالا نرود. لذا در صورتی که تردد در محل دوربین ها بالا باشد، طبیعتا فریم های متوالی تکراری کمتر خواهد بود و به همین خاطر حجم فیلم ها نیز بالا خواهد رفت. لذا باید از هارد دیسک با ظرفیت بالا استفاده نمایید.

  • زمان ضبط فیلم

برخی از دوربین های مدار بسته دارای قابلیت های خاصی مانند تشخیص حرکت هستند. در صورتی که از این دسته دوربین ها استفاده می کنید نیاز به هارد دیسک با ظرفیت بالا نیست زیرا این نوع از دوربین ها حجم فیلم ها را در زمان ضبط فیلم را کاهش می دهند. اما اگر از مدل های معمولی استفاده می نمایید، باید از هارد با ظرفیت بالا استفاده کرد زیرا این دوربین ها زمان ضبط فیلم را کاهش نمی دهند.

ویژگی و قابلیت های مهم هارد دوربین مداربسته

در توضیحات زیر چند مورد از مهم ترین ویژگی های یک هارد دیسک مناسب برای دوربین های مدار بسته ارائه شده است که قطعا در انتخاب خرید شما تاثیر گذار است.

کلیدی ترین قابلیت هر هارد دیسک، میزان ظرفیت ذخیره سازی آن می باشد. امروزه هارد دیسک ها با ظرفیت های متنوع تولید می شود. طبیعتا اگر هاردی که انتخاب می کنید دارای فضای ذخیره سازی بیشتری باشد، حجم اطلاعات بیشتری را می توان در آن نگهداری کرد. خریداران باید هارد دوربین مداربسته خود را با توجه به نکاتی که متن فوق به آن ها اشاره شد انتخاب کنند.

ویژگی دیگر هارد دیسک ها، کیفیت و دوام آن ها می باشد. همانطور که میدانید هارد دوربین مداربسته به طور ممتد و مداوم فعال است لذا باید از هارد با ماندگاری و دوام بالایی برای ذخیره سازی فیلم ها استفاده شود.

ویژگی مهم دیگر سرعت هارد دیسک می باشد. هارد دوربین مداربسته دارای سرعت خاصی در نوشتن و خواندن اطلاعات می باشد. توصیه می شود که سعی کنید از هارد با سرعت بالا مانند ۵۴۰۰ استفاده کنید.

از قابلیت های مهم دیگر می توان به سرعت جستجوی اطلاعات در هارد اشاره کرد. هر یک از هارد‌‌ های ذخیره سازی دارای سرعت خاصی در جستجوی اطلاعات ذخیره شده هستند. طبیعتا هر چقدر که این سرعت بالاتر باشد، هارد سریع تر میتواند اطلاعات را پیدا کرده و آن ها را با یکدیگر ارتباط دهد.

هارد دوربین مداربسته با لیبل بنفش

انواع هارد دوربین مداربسته

یکی از راه های خرید هارد مناسب برای دوربین های مدار بسته، توجه به رنگ لیبل های موجود بر روی هارد می باشد.

به عنوان مثال برای هارد های معمولی که اغلب بر روی کامپیوتر های خانگی استفاده می شود، لیبل با رنگ سفید چسبانده می شود و مناسب سیستم های دوربین مداربسته نمی باشد.

به طور کلی بهترین مدل هارد دوربین مداربسته، هارد دیسک با لیبل بنفش می باشد. این مدل از هارد دیسک ها قدرت بالایی داشته و عمدتا به جهت سیستم های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند.

البته هارد با لیبل های قرمز نیز در بازار موجود است که قدرت و توانایی ذخیره سازی بسیار بالایی دارند و اغلب برای سرور های پیشرفته استفاده می شوند. اما می توان برای سیستم های امنیتی دوربین نیز استفاده کرد.